האם מותר לחזור על מילים כששרים שירים במהלך התפילה? זה משנה באילו חלקים של התפילה שרים?
ראשית, יש לציין שאין בעיה בהוספת מילים בתפילה. יש הרבה פיוטים שנתווספו לתפילה, ולכן גם הוספת מילים אחרות, אין בה משום הפסק. ואפילו שבפיוטים מוסיפים משפטים חדשים, ואילו בשירה בדרך כלל זה חזרה על מילים, זה לא בגדר הפסק (אגרות משה או"ח ב, כב). אמנם, כאשר התוספת היא בעצם שיבוש של המילים, יתכן שזה אפילו בגדר של הפסק בתפילה (באגרות משה שם).
הבעיה המרכזית קשורה למשנה בברכות (לג:) האומרת, שמי שאומר ”שמע שמע“ או ”מודים מודים“, משתקין אותו. בגמרא מבואר, שהחשש הוא שמא הוא בעצם מתכוון לשתי רשויות חס וחלילה. מצד שני, בהלל, ניתן לכפול פסוקים, על פי המנהג, למרות שהיה אפשר לומר שגם אם חוזרים על פסוק כמו ”אודך כי עניתני“, יש בזה חשש של התייחסות לשתי רשויות.
למעשה, כאשר מדובר בחזרה שמקובלת בהרבה מקומות (מנגינה מוכרת וכדומה), ובפרט כששרים בציבור, אין בזה בעיה, מלבד בפסוק של ”שמע“ עצמו (ב“ח אורח חיים סימן סא, שכשציבור שלם עושה אין חשש שתי רשויות, וכן דעת הרב חיים דוד הלוי עשה לך רב ז, ט)
עוד יש לציין, שהרבה פוסקים התנגדו לחזרה על מילים בתפילה. אולם, המעיין בדבריהם יראה, שהם התנגדו לחזנים שחוזרים על מילים כשהכל נועד לטובת המנגינה ולהראות את יכולותיהם המוזיקליות. אבל כשמדובר בתוספת שהיא כחלק מההתלהבות בתפילה, אין בזה בעיה (תורת חיים (סופר) אורח חיים סימן נג סקכ"ה).
למעשה: יש להקפיד לשיר שירים באופן שאינו משבש את פירושי המילים (למשל ב‘לכה דודי‘ – ’קרבה אל – נפשי גאלה‘. זה הופך את המשפט לחסר משמעות). הרבה פעמים, זה לא מצריך החלפה של מנגינה, אלא רק הקפדה על פיסוק נכון. וכן יש להימנע מחזרות על מילים סתם (כמו שנוהגים לשיר ’ונאמר‘ כמה פעמים סתם כדי לאפשר לחזן לנשום). אבל כאשר החזרה היא חלק מהמנגינה, מותר לחזור ואין בזה הפסק או בעיה אחרת.