שאלה
הכנתי מרק עוף ובטעות חתכתי את הבצל עם סכין חלבי. כרגע, הירקות והמים מתבשלים בסיר בשרי שאינו בן יומו על האש. האם אני יכולה להכניס את העוף למרק?
אנחנו אשכנזים.
תשובה
מתוך הנחה שיש בסיר המרק פי שישים מנפח הסכין שבו נחתך הבצל, מותר להכניס פנימה את העוף, כיוון שטעם החלב הבלוע בבצל התבטל בשישים .
נימוקים
בצל חי נחשב דבר חריף, וממילא כשחותכים את הבצל החי בסכין חלבית, הוא הופך להיות בלוע מחלב, בין אם הסכין היתה בת יומה, ובין אם לא.
ואמנם, הבצל החלבי אינו אוסר את הסיר הבשרי, משום שסוף סוף, טעם החלב הבלוע בבצל הוא "נותן טעם בן נותן טעם" שלא היה משפיע על הסיר, גם אם הסיר היה בשרי בן יומו. ולכן גם אין צורך להגעיל את הסיר כדי להשתמש בו להבא.
אבל בשאלה אם מותר להכניס את העוף לסיר צריך להתבונן. שכן, כאן הדיון הוא בשאלה אם להכניס עוף לתוך מרק שיש בו נ"ט בר נ"ט של חלב. וכיוון שמדובר בבישול, זה אסור לכתחילה בין למנהג האשכנזים ובין למנהג הספרדים (שו"ע יו"ד צה א – ב, וש"ך סק"ג).
אלא שבנדון דידן, יש סיבה להקל מכיוון אחר. לכל יותר, כמות טעם החלב שבלעו הבצלים, אינה עולה על נפח הסכין. וכיוון שמדובר בסיר של מרק, יש בו שישים כנגד נפח הסכין, וממילא, טעם החלב מתבטל בשישים בסיר המרק.
אלא שאם הסכין היתה בלועה מאיסור, למשל, היא היתה אוסרת את כל הבצל, וכל הבצל היה הופך להיות איסור והיו צריכים לשער כנגד הבצל כולו, ובזה מסתבר שאין שישים במרק כנגדו. ואפילו לדעת המחבר שאין אומרים חתיכה נעשית נבלה בשאר איסורים, עדיין הכלל הנקוט בידינו הוא ש"אפשר לסוחטו – אסור", ולכן אם חתיכה בלועה מאיסור, אף אם נתבשלה עם שישים כנגדה, החתיכה עצמה נשארת באיסורה (שו"ע יו"ד קו, ו).
ולכאורה, הוא הדין גם כשהבצל בלוע ממעט החלב שבסכין, נראה שלא מועיל מה שהמרק היה שישים כנגד הסכין, שכן הבצלים עצמם היו נשארים בלועים מחלב, והיה אסור לבשל את העוף עם הבצלים, כיוון שהבצלים היו הופכים לבשר בחלב, וחוזרים ואוסרים את כל המרק.
אבל הט"ז (צו, סק"ד) כותב שכשמדובר בחתיכה שבלעה חלב בלבד, והיא חתיכה של היתר, אומרים שאפשר לסוחטו – מותר, כלומר, גם הבצל עצמו יהיה מותר כשנתבשל עם שישים. וכן כתב הש"ך (צד סקכ"ג) בשם מהר"ם מלובלין.
ואף שיש חולקים בדבר (כרתי ופלתי, הובא בגליון מהרש"א ובחוות דעת סקכ"ג) אבל המנהג להקל.
ובפרט בנדון דידן, שהבצל אינו בלוע מחלב ממש, אלא מנ"ט בר נ"ט, וכל השאלה היא לגבי בישולו לכתחילה, יש להקל.